Log in
Uit honderden aanmeldingen is tweedejaars mbo-student van de Dutch Filmers Academy, Meander van Harrewijen (opleiding Audiovisuele Vormgeving) uitgekozen om te mogen jureren op het grootste filmfestival van Nederland, het International Film Festival Rotterdam. Een droom die uitkomt.

 

Van 23 t/m 26 januari 2020 mocht Meander jureren tijdens het International Film Festival Rotterdam. Het programma was een droom die uitkwam: de hele dag films kijken, een fotoshoot en interview met de pers, naar het eindfeest en in een zaal vol bekende mensen uit de filmwereld de winnende film bekendmaken. Meander maakte een verslag van zijn ervaringen. "Ik heb één van de leukste weken van mijn leven gehad!"

"Vijf dagen ging ik, samen met vier andere studenten, op stap om non-stop films te kijken op het grootste filmfestival van Nederland. De IFFR Youth Jury Award is een prijs die elk jaar wordt uitgereikt. Het laat de stem van de jonge generatie horen. De prijs is leuk voor beginnende filmmakers die, door de concurrentie, met hun filmdebuut anders geen kans maken en niet genomineerd worden voor de grotere awards. Vanuit de organisatie werd een voorselectie aan films gemaakt. Dit betekent niet dat wij alleen maar kinderfilms te zien kregen, maar "coming of age" was wel een veel terugkerend thema. Ik heb veel mooie en vooral inspirerende films gezien die vorig jaar zijn uitgekomen, maar nergens in de Nederlandse filmhuizen zijn vertoond. Ik ben zelf een grote "film buff" en probeer altijd op de hoogte te blijven van alles wat momenteel draait. Bijzonder genoeg zijn al deze films compleet onder mijn radar gegaan!

Naast verrijkende films heb ik ook veel bijzondere feesten meegemaakt op IFFR. Ik mocht bijvoorbeeld naar een optreden van de Rotterdamse club The Performance Bar. Dit is een groep mensen die theater met het uitgaansleven weet te combineren. Ik heb de meest vreemde mixen aan alternatieve muziekgenres gehoord, waarbij verklede performers over de dansvloer liepen. Om de zoveel uur werd de minibar omgetoverd tot een podium waarop een artiest een optreden gaf. Dit waren de meest rare dingen die je maar kan bedenken. Denk aan: jezelf naakt in lijm en goud papier bedekken tot en met beatboxers en spirituele speeches op happy core. Kortom, een onvergetelijke avond!"

 

De film aanbevelingen van Meander

  1. De openingsfilm van deze editie was de première van "Mosquito". Hierbij was de hele crew en cast aanwezig. De film gaat over een Portugese soldaat die plotseling naar Mozambique wordt uitgezonden om mee te vechten in één van onze vergeten oorlogen uit de geschiedenis. Ik vond het knap hoe de makers fantasie en realiteit wisten te verweven, waardoor je elke vorm van tijdsbesef, zowel in- als buiten de film, compleet kwijtraakt. Voor veel mensen was dit een vreemd gevoel, omdat we vandaag de dag gewend zijn om ons vast te houden aan een structuur met plot points. Ook vond ik het gaaf hoe de status tussen de karakters constant verandert, waardoor je een nieuw perspectief krijgt op slavernij.

  2. "You Will Die At 20" is niet per se een film die mij op filmisch niveau direct aansprak, maar het verhaal van de maker was voor mij als student erg inspirerend. Dit is namelijk de achtste speelfilm ooit in de geschiedenis van de mensheid gemaakt in Soedan! Dit komt doordat het voor kunstenaars heel lang verboden was om zich kritisch te uiten naar de huidige maatschappij. Het heeft de producer jaren gekost om deze film te financieren, waardoor je kan zeggen dat de makers maanden of soms jaren aan een scène hebben gewerkt. Vorig jaar is er een nieuwe leider in Soedan opgestaan, die de strenge censuur heeft opgeheven. Hij liep in zijn land een groot risico, omdat hij een seksscène tussen een tiener en een oude vrouw in zijn film had verwerkt. Dit gaat streng tegen alle normen en waarden in, waardoor hij zijn eigen naam op het spel zette (ook binnen zijn eigen sociale kring). De filmmaker kreeg zelfs bedreigingen vanuit ISIS. Als hij de film zou vertonen in één van de twee laatste filmhuizen in Soedan, dan zou de stad platgebombardeerd worden. Ik vind het dapper en een teken van een pure kunstenaar dat hij de film alsnog heeft uitgebracht.

  3. "Les Misérables" is de film die onze jury tijdens deze editie als winnaar bekend heeft mogen maken! Het is een prachtige film die de bekende "good cop, bad cop" formule gebruikt om moeilijke thema’s bespreekbaar te maken voor het brede publiek. De film begon als short, maar is vervolgens uitgebreid naar een feature debuut van de veelbelovende regisseur "Ladj Ly". Het laat zien wat zich afspeelt in de achterstandswijken van Frankrijk en laat je alle perspectieven zien van dit dilemma. Ik vind het zeer bijzonder hoe de kijker zelf een mening mag vormen en deze niet wordt opgedrongen, zoals dat meestal het geval is bij films die het onderwerp racisme aankaarten. Ook leer je hoe de hiërarchie en relaties tussen verschillende bevolkingsgroepen uit deze wijk zich tot elkaar verhouden. Hierdoor krijg je een overzicht en kan je gemakkelijk de aanleiding vinden van wat het vuur doet aanwakkeren. Naar mijn mening is iets een goede actiefilm wanneer je alle actiescènes weg kan halen en er alsnog een stevig drama overblijft. Hierdoor begrijp je beter de motivatie van de karakters en begrijp je wat de aanleiding is van een handeling (of je het hier nou mee eens bent of niet). Ik was vooral onder de indruk van de camerabewegingen. Ik vond het bijzonder hoe sommige scènes chaotisch gefilmd waren, maar de actie alsnog overzichtelijk bleef. Ook kwam de street casting zeer tot zijn recht. Kortom, houd deze regisseur in de gaten!

Fotograaf: Jan de Groen, IFFR 2020